Karakalem Çalışması : Çiziminize Sınıf Atlatacak 10 Önemli Detay |

Karakalem Çalışması : Çiziminize Sınıf Atlatacak 10 Önemli Detay

Karakalem Çalışması : Çiziminize Sınıf Atlatacak 10 Önemli Detay

Merhaba. Bu yazımda karakalem çalışması yapacak ressam adayları için çizim aşamalarını kolaylaştıracak ipuçlarını ve önemli malzemeleri paylaşmak istedim.

Ayrıca daha etkileyici bir resim elde etmek için uygulanabilecek tekniklere de değineceğim.

 

İsterseniz bütün yazıyı buradan PDF olarak indirebilirsiniz :

Zifiri Sanat- Karakalem Çalışması – 10 Önemli Detay

 



 

Lafı uzatmadan listeye başlayalım :

 

 

 Karakalem Çalışması Yaparken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

 

 

Gördüğüm En İyi Karakalem Çalışmalarından Biri

 

 

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

SULUBOYA TEKNİKLERİ 

HER BİRİ FARKLI ETKİYE SAHİP 20 ÖZEL ÇALIŞMA

 

 

 

YAZIYI OKU

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

1) Detay Ve Tonlama Sonraya Bırakılmalı

 

 

Çalışmanızda taslak – ana hatlar – detaylandırma – tonlama şeklinde ilerlemenizi tavsiye ederim.

 

 

Henüz enerjiniz yüksekken, dikkatiniz toparlanmışken taslaktan bittikten sonra çiziminiz için en önemli alan olan hareket, mimik, jest konularına odaklanın. Çizimini yaptığınız canlıya veya nesneye en çok benzeyen resmi ortaya çıkarmanızda hayati olan bölüm burası.

 

 

Detaylandırma ve tonlama kısmında çok efor harcayacağınız ve o bölümler bittikten sonra kolay kolay geri dönüş olmayacağı için resminizde pozlara, oranlara ve mimiklere ait çizimleri tamamen bitirdikten sonra ince işlere girmeniz daha sağlıklı olacaktır.

 

 

 

 

2) Farklı Karalama/Boyama Teknikleri Kullanın

 

Birçok farklı çizim tekniği olduğu için sadece bir tanesine bel bağlamak (sadece bir doğruyu kabul etmek ) eserinizin tam potansiyeline ulaşmasına engel olabilir.

 

Önemli olan, farklı teknikleri deneyerek sizin aktarmak istediğiniz duyguyu ve/veya vermek istediğiniz mesajı en doğru, en etkili şekilde hangi çizim tekniği ile verebileceğinizi bulmak.

 

Aşağıdaki resimde de görebileceğiniz gibi bir çok farklı karalama şekli mevcut. Bunları deneyerek sizin çalışmanıza en çok yakışacak tekniği bulabilir ve onu uygulayabilirsiniz.

 

Evet, çok eskiz ve çok tekrar var ama sonuç değer mi ? Değer !

 

 

 

 

 

 

3) Kalemi Tuttuğunuz Ele Dikkat !

 

Karakalem çalışması yaparken kalemi tuttuğunuz elinizin hijyeninden nerelere değdiğinden emin olun. ( hele ki kömürle çalışıyorsanız)

 

 

Elinizin boyanmış kısmı sayfada hiç istemediğiniz ve daha sonra tamamen silemeyeceğiniz izler bırakabilir. Bütün o emeğiniz araya gidebilir.

 

 

Özellikle beyaz kağıtta çalışıyorsanız pür dikkat !

 

 

 

 

 

 

 

4) Hatların Kalınlığı İle Oynayın

 

Hiç bir çizgi aynı kalınlıkta değil. Detaylara inip dikkatlice incelediğinizde bunu görebilirsiniz.

 

Nesneleri çevreleyen çizgilerin kalınlığı mesafeye ve ışığa göre değişmekte. Dolayısıyla resminizde kalınlığı ve şekli değişken olan hatlar kullanmak çizime dinamik bir yapı kazandırır. Yeni başlayanlar için zor olsa da pratik yaptıkça güzel sonuçlar elde edeceksiniz.

 

Farklı derecedeki kalemlerle çalışmayı da deneyebilirsiniz.

 

 

 

 

 

 

 

 

5) Kalem Ucu Mızrak Gibi Olsun

 

 

Çizime yeni başlayanlar için kalemtraş tabi ki daha kolay ancak sürekli uç açmak,

 

1) Vakit kaybı

2) Dikkat dağıtıcı

 

 

Dolayısıyla kendinizi yaralamayacak şekilde maket bıçağı ve zımpara kullanarak kaleminizin ucunu geniş bir şekilde açmanız hem size zaman kazandıracak hem de kalemi kağıt üzerinde daha kontrollü kullanmanızı sağlayacaktır.

 

 

Ayrıca bu geniş uç açma seansının bir çeşit meditasyon olduğunu da belirtmek isterim. Yapınca anlayacaksınız…

 

 

 

 

6) Resmin Uç Noktalarında Netlik Ayarı

 

Resminize düşsel bir hava katmak veya odak noktanızı daha belirgin bir şekilde öne çıkarmak için resmin uç noktalarında 4 farklı teknik kullanabilirsiniz :

 

 

 

 

İsterseniz bu tekniklerden bir tanesini seçip resmin bütün çevresine uygulayabilir veya farklı teknikleri beraber kullanarak belli bir bölgeye dikkat çekip resmin kalanını izleyicinin hayal gücüne bırakabilirsiniz.

 

 

 

 

7) Parmaktan Dağıtıcı Yapmamaya Dikkat Edin

 

Her ne kadar çok kullanılsa da dağıtıcı olarak kağıt kalem, kulak pamuğu ve peçeteden şaşmayın.

 

Dalıp gittiğiniz bir anda ıslaklık oranını tahmin edemeyeceğiniz parmağınızla güzelim resminize zarar verebilirsiniz. Portresini yaptığınız bir kişinin alnında parmak izinizin olmasına gerek yok 🙂

 

 



 

 

8) 70/30 Kuralı

 

70’e 30 kuralı resminizde öne çıkarmak istediğiniz alanı daha da etkileyici kılacak bir diğer yöntem. Bu yöntemde resminizin kompozisyonunu düzenledikten sonra bütün çizimin %30’unu oluşturan odak noktanızda detaylı çalışır, geriye kalan %70’lik alanı bu odak noktanızı destekleyecek şekilde doldurursunuz.

 

Önceki maddelerde anlattığım farklı kalınlıktaki çizgiler, farklı karalama teknikleri ve uç noktalarında netlik ayarı gibi detayları da bu yöntemle birleştirebilirsiniz elbette.

 

 

 

 

 

9) Silüet Formunda Anlaşılabilen Karakterler

 

Eğer karikatür veya çizgi roman üzerine çalışma yapacaksanız bu konunun önemli olduğunu düşünüyorum.

Silüet formunda iken ne olduğu, ne yaptığı anlaşılabilir karakterlerin asıl çizimleri okuyucunun aklında daha çok yer ediyor. Arka arkaya panel takip edecek bir okuyucunun aklında hızlı bir şekilde temiz ve etkileyici bir görsel oluşturmanın önemi çok büyük diye düşünüyorum.

 

Konuyla ilgili bir örneği aşağıda bulabilirsiniz :

 

 

 

 

10) Malzeme Seçimi

 

 

Belki de en önemli konu bu.

 

Sizin zevkinize, nasıl bir eser ortaya çıkarmak istediğinize göre değişiklik gösterecek olan malzemeleri seçerken dikkatli olmalısınız.

 

 

Hangi malzemeyi ne için nasıl kullanacaksınız gelin görelim :

 

 

 

KAĞIT SEÇİMİ

 

İşe temelden girelim.

 

Eğer çizmeye yeni başladıysanız veya eskiz kullanmak için kağıt seçiyorsanız en mantıklısı tabi ki gramajı düşük kağıtlar seçmek olmalı.

 

 

Neden ?

 

 

Çünkü kalemi elinize yeni aldığınız için bol bol hata yapacak, yani bol bol silecek ve kağıdı yıpratacaksınız. Benzer şekilde eskiz çalışması yapıp asıl çalışmayı daha sonra yapacaksanız en baştan gramajı, ve tabi ki fiyatı, yüksek kağıt seçmenin bir anlamı yok.

 

 

 

Asıl eserinizi ortaya koyacağınız zaman ise karakalem çalışması için uygun olan grensiz yüksek gramajlı kağıtlar tercih etmelisiniz.

 

Gren, kağıt yüzeyindeki pürüzü ifade etmek için kullanılan bir tabirdir.  Kağıtlarda doku yüzeyi yüksek olduğunda grenli, dokusuz yüzey olduğunda ise grensiz olarak adlandırılır. Bir kağıdın gramaj değeri ne kadar yüksekse gren değeri de aynı şekilde yükselir.

 

 

Karakalem çalışması için grenli kağıt kullanmak başta sizi yorabilir çünkü ton geçişlerini yapmak ve detay çalışmak grensiz kağıda göre daha zordur. Ancak kendinizi geliştirdikten sonra grenli kağıdı kullanmanızı tavsiye ederim, dokulu kağıtla kaleminizden daha çok verim alırsınız.

 

 

Kağıdın rengi ise yapacağınız çalışmaya göre değişir. Genelde hep beyaz kağıt öneriliyor ancak eğer çok fazla ton kullanmayacaksanız gri renk de seçebilirsiniz. Gri kağıdın üzerine çizilmiş çok güzel resimler de görmüşlüğüm vardır.

 

Bir diğer önemli nokta da kullanacağınız kağıdın silme işlemine dayanabilmesi (yani silerken aşınmaması) ve iz bırakmamasıdır.

 

 

 

Canson ve Alex Schoeller marka çizim kağıtları kaliteli olup ikisinden birini seçebilirsiniz.

 

 

 

 

KALEM SEÇİMİ

 

Kullanılacak malzemeye ve ortaya çıkması istenen görüntüye göre farklı kalem çeşitleri bulunmaktadır.

 

 

Kömür kalem, füzen kalem de denilir, aşırı detay gerektirmeyen çalışmalarda daha çok tercih edilir.  İstediğiniz sonuca daha rahat ulaşmanız için, en azından başlarda, dokusuz kağıtlarda kullanmanızı tavsiye ederim.

 

Kömür kalemle yapılan çizimlerde parmakla, kağıt silgiyle veya hamur silgiyle ton dağılımı yapabilirsiniz.

 

 

Kömür kalemlerinizi düşürmemeye dikkat etmenizi tavsiye ederim. Özellikle ince olanlar bir kere düştü mü içten birden fazla yerden kırılıyor ve ne kadar açsanız da uçlar kırılıyor. Kalemleri kutuda veya etrafını yumuşak bir şeyle sararak muhafaza etmenizi tavsiye ederim.

 

 

Grafit kalemler doğal grafit tozuyla kilin karışımından yapılır. Hepimizin kurşun kalem olarak bildiği bu kalem türü ton olarak büyük bir yelpazeye sahiptir.

 

 

Grafitin yüksek oranda olması kalemi yumuşak, kil oranının fazla olması sert yapar. Bu oranlar 3 farklı harfle B, F ve H ile derecelendirilmiştir.

Grafit değeri yüksek olan kalemler açık ton (H sınıfı) grafit değeri düşük olan kalemler koyu ton verir. ( B sınıfı )

 

 

Kurşun Kalem Dereceleri

 

 

Bunun yanında uçlu kalemler (yani mekanik kalemler ) karakalem çalışması için önemli araçlardan biridir.

Bildiğiniz üzere ucunu açma / sivriltme derdiniz yoktur ve klasik kurşun kalemler gibi dereceleri vardır.

 

 

Karakalem kalem önerileri ile ilgili olarak da birkaç bilgi vermeye çalışayım :

 

Eskiz çizerken hangi tür kalemi kullanıp kullanmayacağınız çizimi elinizi bastırarak yapıp yapmadığınızla alakalı. Eğer bastırarak çiziyorsanız HB kullanabilirsiniz ama bunun dışında 2B de kullanabilirsiniz.

Yeni başlayanlar için karakalem önerilerim de HB,2B,3B,5B olur. Bu kalemlerle rahatlıkla çizime başlayın, zaten bir süre sonra hangisi ile istediğiniz çizimi kolaylıkla yaptığınızı kendiniz belirleyeceksiniz.

Sadece H ve 2B ile çalışanlar bile var !

 

En iyi karakalem markaları deyince benim aklıma ilk gelenler Faber Castell ( Yeşil Seri ), Derwent ve Lyra’yı önerebilirim. Bu markaların fiyatları yüksek tabi ama kaliteleri de öyle.

Eğer daha cüzdan dostu bir şey arıyorsanız Cretacolor ve sarı-mavi Faber Castell serisini önerebilirim.

 

Karakalemde Gölgelendirme İle İlgili Önemli Not

 

Eğer çizim işini profesyonel olarak yapacağım ve bu işin okuluna gideceğim diyorsanız karakalemde gölgelendirmeyi parmak kullanmadan yapmayı öğrenmenizi tavsiye ederim.

Arkadaşlarımdan öğrendim, Grafik Tasarım bölümündeki sınavlarda buna özellikle dikkat ediyormuş hocalar.

Gölgelendirme kalemle yapılacak, başka bir aletle değil !

 

 

 

SİLGİ

 

Karakalem çalışması yaparken kullanacağımız en önemli malzemelerden biri de elbette silgiler.  Yumuşak silgi, hamur silgi ve kalem silgi şeklinde farklı türleri olan silgiler farklı amaçlar için kullanılır.

 

 

Yumuşak silgiler (kauçuk silgiler) resim üzerinde yoğun ışık etkisi yaratmak için kullanılabilir. Bunun yanında kağıdı temizlemek için de bu silgiyi kullanabilirsiniz.

 

Çorba kaşığı mı bu, niye temizleyeyim diye düşünüyorsanız şöyle açıklayayım :

 

 

Kağıt üzerinde sizin görmediğiniz izler (parmak izi gibi) siz çizmeye başladıktan sonra ortaya çıkar. Sonradan ortaya çıkan bu izler resimde bozulmaya sebep olabileceği için çalışma yapacağımız yüzeyi yani kağıdı önceden yumuşak silgilerle temizlemenin yararı olur.

 

 

Kalem silgiler için ekonomik ve kullanışlı silgiler desem yanlış olmaz. Özellikle detay çalışırken mükemmel bir araç olan kalem silgilerin ucu zımpara veya maket bıçağı ile sivriltilebilir. Kuzeni kurşun kalemde olduğu gibi kalem silgi alırken yedek uç almayı da unutmamanızı tavsiye ederim.

 

Kalem silginin kalın, ince, yuvarlak ve düz uçlu çeşitleri bulunmaktadır.

 

 

Hamur silgiler ise adını elbette yapısından dolayı alıyor. Karakalem çizimlerinde kullanılan en önemli malzemelerden biridir hamur silgi.

 

 

Silme işlemi için asıl kullanmanız gereken silgi bu silgi olup arkasında parça veya döküntü bırakmaz. Kirlenen bölüm içeri doğru kıvrılarak temizleme işlemine devam edilebilir.

 

Ayrıca hamur silgiler ile rahatlıkla tonda yumuşatma yapılabilir, gölge-ışık dengesi kurulabilir.

 

 

 

 

Özet olarak silgiyi sadece temizlemek için değil aynı zamanda bir araç olarak kullanabileceğimizi unutmayalım.

Silginin türüne göre ışığın yoğun olduğu bölümlerle gölgeli bölümler arasındaki dağılımı silgiyle dengeleyebilir ayrıca saç gibi detay gerektiren çizimlerde yine silgi kullanabilirsiniz.

 

 

 

TORTILLON / KULAK PAMUĞU / PEÇETE

 

 

Bu başlıkta bulunan malzemeler dağıtıcı olarak kullanılır.

 

Tortillon stump, yani sıkıştırılmış kağıt çiziminizde ton farklarının olduğu yerde yumuşak bir geçiş yapmanızı ve kalem izlerinin düzgün dağılmadığı yerlerde homojen dağılma yapmanızı sağlar. Kalınlıkları üzerlerindeki numaralarla birlikte değişir. Özellikle ince olanlar portrelerde göz kenarlarını yaparken çok işinize yarayacak.

 

Tortillon stump bulamadıysanız bunun yerine kulak pamuğu da kullanabilirsiniz. Kulak pamuğu yayma, karıştırma gibi işlemlerde çok işe yarayan bir malzemedir.

 

Eğer yayma, harmanlama işini geniş bir alanda yapacaksanız temiz bir peçete de işinizi görecektir.

 

Ayrıca, her ne kadar çok kullanılmasa da, kısa uçlu sulu boya fırçalarını da yüzey dağılımı yaparken kullanabilirsiniz.

 

 

 

MAKET BIÇAĞI ?  KALEMTRAŞ ?

 

Başlangıç seviyesindeki çizerler kalemlerini sivriltmek için kalemtraş kullanabilirler ancak işte ustalaştıkça maket bıçağını kullanmalarını tavsiye ederim.

Bu işi profesyonel olarak yapan çizerlere baktığınızda kalemlerini maket bıçağı ( falçata ) ile sivrilttiklerini göreceksiniz.

 

 

Maket bıçağı ile sivriltilen kalemler hem ele daha rahat oturur kullanımı kolay olur, kalem açma sıklığı azalır ve kalemin kağıda uyguladığı basıncı daha iyi hissedersiniz.

 

Maket bıçağı kullanımının ciddi yaralanmalara sebep olabileceğini de göz önünde bulundurarak bu işe hemen girişmemekte fayda var 🙂  İlk başta kalemtraşla başlayıp yavaş yavaş maket bıçağına geçilebilir. Sivriltme işlemi için zımpara de kullanılabilir.

 

 

 

KALEM UZATMA APARATI

 

 

Bu aparat tutulamayacak kadar kısalan kalemlerinizi kullanmak için ideal bir alettir.

 

 

 

 

Bant Değil KISKAÇ !

 

 

 

 

Şövale veya tuval kullanmayıp kağıdınızı masaya koyarak çalışacaksanız kağıdı köşelerden bant ile yapıştırmamanızı tavsiye ederim. Çalışmanız bittiğinde o bantları sayfanızdan ayırırken geri dönüşü olmayan yırtılmalar olabilir.

 

Rahat çalışabileceğiniz bir masa ayarlamaya çalışın ve kağıdınızı kıskaç (maşa) kullanarak sabitleyin. Defterde çalışmayacaksanız kıskacı alt alta koyduğunuz sayfaları birbirine tutturmak için de kullanabilirsiniz elbette.

 

 

 

KORUYUCU SPREY : Uzun Ömürlü Çizimler İçin

 

 

 

Fiksatif ( Fixative ) de denilen bu koruyucu spreyler renklerin canlılığını koruması ve renklerde bozulma olmasını engelleyerek resminizin uzun yıllar aynı şekilde kalmasını sağlar.

 

Spreyi sıkmadan önce çiziminizi bitirdiğinizden, başka bir değişiklik yapmayacağınızdan emin olmanız gerekir. Çünkü spreyi bastıktan sonra yapacağınız müdahaleler ya bir işe yaramayacak ya da resmi çok kötü bozacaktır.

 

 

Yazımı bitirmeden önce hepimizi heyecanlandıracak, çalışma şevkimizi tavandan dışarı çıkaracak En İyi Karakalem Çalışmaları ‘na ait birkaç görsel de paylaşayım istedim.

 

Buyrun gözleriniz bayram etsin 🙂

 

 



 

 

MUHTEŞEM KARAKALEM ÇİZİMLERİ

 

 

 

 

 

Evet, karakalem çalışması yaparken nelere dikkat etmeniz gerektiğini elimden geldiğince anlatmaya çalıştım.

Umarım karakalem çalışmasına yeni başlayanlar için yararlı bir yazı olmuştur, eklemek istedikleriniz varsa lütfen yorumlarda belirtin.

 

 

Kendinize İyi Bakın !

 

 

 

  • 7
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    7
    Shares

Yorum Ekle